Słoneczna Italia lat 70tych

wrzesień 8th, 2010 by Blazlov
Kategoria: Artykuły

…a dokładniej 1972 rok, we włoskiej gazecie “quattroroute” pojawia się mały artykuł na temat usportowienia garbusa, nie są to tak wyrafinowane zmiany jak miały miejsce w przypadku słonecznej Kalifornii lat 70tych, ale jednak ciężko jest porównywać samochody przygotowywane na wyścigi mistrzów prostych zakrętów, do usportowionego silnika 1600 przeciętnego kowalskiego mieszkającego we Włoszech. Jako że na włoskim znam się nijak, możliwe, że tłumaczenie nie odda w pełni tego co autor niniejszego artykułu miał na myśli i jest w sumie luźnym zapisem tego co tam jest napisane.

Szybszy włoski garbus:

Autogerma, importer Volkswagena na Włochy, obiecał zwiększyć moc w oferowanych przez siebie garbusach, wynikiem czego zostały zaprezentowane dwa nowe zestawy sportowe do silników volkswagena. Zestawy te zostały opracowane przy współpracy z firmą Weber z Bolonii będącą jedną z wiodących firm w dziedzinie produkcji gaźników. Nowe zestawy zostały nazwane ‘Hurry’ i składają się z dwóch dwu gardzielowych gaźników zastępujących pojedyńczy gaźnik marki Solex. Firma zapewnia, iż przy zastosowaniu oferowanych przez nią zestawów moc, prędkość, przyspieszenie oraz spalanie poprawią się znacząco.

Dla silników 1300 proponowane są dwa gaźniki weber 36, dzięki którym moc silnika wzrasta z 44 hp przy 4100rpm do 55hp przy 4600rpm dając 25% zysk. Prędkośc maksymalna wzrasta o jakieś 12% z 125km/h do 140km/h. Dodatkowo odnotowuje się niewielki wzrost momentu obrotowego z 8.8mkg (86,3 Nm) do 9.4mkg (92,2), przy 3000 obrotów, co stanowi wzrost o jakieś 6.8%. Importer zapewnia też o spadku zużycia paliwa przy wyższych prędkościach, ale niestety nie podaje szacowanych wartości.

Dla silników 1600 zestaw wygląda prawie identycznie, różni się jedynie gaźnikami, które w tym przypadku są 40tki. Zastosowanie tego zestawu w silnikach 1600 zwiększa ich moc z 50hp przy 4000rpm do 63hp przy 4500rpm (+26% zysku) umożliwiając osięgnięcie maksymalnej prędkości 145km/h przy pierwotnej 130km/h. Moment obrotowy wzrasta przy 3000 obrotów z 10.8mkg (106Nm) na 11.4mkg (111,8Nm) co stanowi wzrost o 5,5%.

Koszt takiego zestawu to 97 000 lirów plus koszt montażu. Wraz z wprowadzeniem do oferty powyższych zestawów ‘Beetle-hurry’, dostępne są również inne akcesoria (w liczbie 20stu), które nadadzą garbusowi bardziej sportowy charakter.

Powyżej zamontowany zestaw ‘Beetle-hurry’ na silniku volkswagena.


W skład oferowanego zestawu wchodzą dwa gaźniki, dwa kolektory dolotowe, filtry, świece oraz cięgna.

8 komentarze »

8 Odpowiedzi do “Słoneczna Italia lat 70tych”

  1. Harry Reems :: wrzesień 8th, 2010 16:52:

    Jesli mozna to bylo sobie zamowic u dilera, w nowym samochodzie, tzn ze to jednak moze dzialac dobrze, dawac dobre efekty bez koniecznosci grzebania co tydzien

  2. Jose Jesus Sanchez :: wrzesień 8th, 2010 22:00:

    To raczej znaczy,ze konieczność grzebania co tydzień spada na dilera :)

  3. Harry Reems :: wrzesień 9th, 2010 09:42:

    Nie. To by sie nie oplacalo i nie oferowalby czegos takiego

  4. Julio Vargas Mendoza :: wrzesień 9th, 2010 11:37:

    Aaaa.Czyli zakłada to nie dając gwarancji? Bardzo sprytnie :>

  5. Lady 3Jane :: wrzesień 9th, 2010 13:35:

    Mysle ze to by bylo niemozliwe. Swoja droga watpie czy ten zestaw odniosl duzy sukces. Jak jakis Wloch w latach 70tych chcial osiagow to raczej nie kupowal Garbusa.
    Inna sprawa ze w perspektywie tego artykulu smieszne jest ze Polsce ta przerobke odkryto dopiero kilka lat temu. I do tego wciaz chyba wiekszosc nie chodzi jak trzeba.

  6. Luigi Pirandello :: wrzesień 9th, 2010 14:05:

    Zwróc uwagę na to,że wyraźnie zastosowano to seryjny aparat zapłonowy a podciśnienie zdaje sie byc prowadzone z lewego gaźnika.

  7. Lady 3Jane :: wrzesień 9th, 2010 14:57:

    Ciekawe

  8. Łysy :: wrzesień 12th, 2010 12:59:

    w alfach-romeo, które te gaźniki miały fabrycznie, aparat równiez jest podcisnieniowy

  • Kategorie